ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 2

bullet.png Użytkowników online: 2
zealandia, modliszka

bullet.png Łącznie użytkowników: 20,602
bullet.png Najnowszy użytkownik: Margo1207
Ostatnie komentarze  
nauczanie indywidualne

NAUCZANIE INDYWIDUALNE

Nauczaniem indywidualnym (indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym) obejmuje się uczniów, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły (przedszkola).
Decyzję w tej sprawie wydaje dyrektor placówki, do której dziecko uczęszcza. Podstawą jej wydania jest orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania (indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego) wydane przez zespół orzekający działający w poradni oraz wniosek rodziców.
Dyrektor - w uzgodnieniu z organem prowadzącym - ustala zakres, miejsce i czas prowadzenia zajęć. Muszą się one odbywać w bezpośrednim i indywidualnym kontakcie nauczyciela z uczniem.
Warto nadmienić, że organ prowadzący nie ma prawa nie zgodzić się na prowadzenie nauczania indywidualnego, na przykład ze względu na brak środków finansowych.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 września 2014 r. indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne oraz indywidualne nauczanie organizuje się na czas określony w orzeczeniu i w taki sposób, aby możliwe było wykonanie zaleceń w nim zawartych.

Zakończenie nauczania indywidualnego (indywidualnego przygotowania przedszkolnego) może nastąpić wcześniej na wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia i na podstawie dołączonego do wniosku zaświadczenia lekarskiego, z którego wynika, że stan zdrowia dziecka umożliwia mu uczęszczanie do szkoły (przedszkola). Dyrektor zaprzestaje wówczas organizacji nauczania indywidualnego i powiadamia o tym fakcie poradnię, w której działa zespół, który wydał orzeczenie oraz organ prowadzący.

Nauczanie indywidualne prowadzone jest przez jednego lub kilku nauczycieli szkoły, którym dyrektor szkoły powierzy prowadzenie zajęć, z tym że prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania z uczniami klas I - III szkoły podstawowej - podobnie jak zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego - powierza się jednemu lub dwóm nauczycielom.
Zajęcia w ramach indywidualnego nauczania (indywidualnego przygotowania przedszkolnego) prowadzi się w miejscu pobytu dziecka, a w szczególności:
  • w domu rodzinnym;
  • w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym i w innych placówkach wskazanych w art. 2 pkt 5 Ustawy o Systemie Oświaty;
  • w szkole (przedszkolu), o ile w orzeczeniu wskazano na taką możliwość, a szkoła (przedszkole) dysponuje pomieszczeniem, w którym zajęcia te mogą się odbywać.
Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych bezpośrednio z uczniem wynosi:
  • Dla indywidualnego przygotowania przedszkolnego - od 4 do 6 godzin.
  • Dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej - od 6 do 8 godzin.
  • Dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej - od 8 do 10 godzin.
  • Dla uczniów gimnazjum - od 10 do 12 godzin.
  • Dla uczniów szkół ponadpodstawowych lub ponadgimnazjalnych - od 12 do 16 godzin..
Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego i nauczania indywidualnego w klasach I-III szkoły podstawowej realizuje się w ciągu co najmniej 2 dni, a dla uczniów pozostałych w ciągu co najmniej 3 dni.

Dyrektor placówki może - za zgoda organu prowadzącego - ustalić wyższy wymiar godzin zajęć indywidualnych, ale jest to w zasadzie możliwość czysto teoretyczna. Zazwyczaj organy prowadzące "sugerują" przyznawanie minimalnej, możliwej liczby godzin.

W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia ucznia i na wniosek jego rodziców (pełnoletniego ucznia), dyrektor może ustalić niższy niż minimalny tygodniowy wymiar nauczania indywidualnego (indywidualnego przygotowania przedszkolnego) pamiętając jednak o konieczności zrealizowania przez dziecko podstawy programowej.
W ramach nauczania indywidualnego nauczyciele są zobowiązani do realizacji treści wynikających z podstawy programowej, a więc obowiązkowych zajęć edukacyjnych ujętych w ramowym planie nauczania. Muszą być one dostosowane do potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i psychofizycznych ucznia. Z czynionych postępów uczeń jest oceniany (ocenę wystawia się również z zachowania), a to z kolei stanowi podstawę do klasyfikowania i promowania go do kolejnej klasy.
Ta sama zasada - realizacja treści podstawy programowej dostosowanych do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka - obowiązuje w indywidualnym przygotowaniu przedszkolnym.

Na pisemny, zawierający uzasadnienie wniosek nauczyciela prowadzącego z dzieckiem zajęcia indywidualne, dyrektor placówki może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi ze względu na możliwości psychofizyczne dziecka lub/i warunki istniejące w miejscu, w którym nauczanie się odbywa.
Szkoła powinna stwarzać dziecku objętemu nauczaniem indywidualnym możliwość integracji ze środowiskiem szkolnym (przedszkolnym). Szczególnie chodzi o umożliwienie mu udziału w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, czy różnego rodzaju uroczystościach i imprezach.
W tym miejscu warto przypomnieć, że nauczanie indywidualne w żaden sposób nie wyklucza możliwości uczestnictwa dziecka (poza planowymi godzinami nauczania indywidualnego) w zajęciach rewalidacyjnych czy też w różnych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

W większości przypadków występowanie z wnioskiem o nauczanie indywidualne dla dziecka wynika z oczywistych i nie podlegających dyskusji powodów, np. długotrwała choroba.
O taką formę nauczania można jednak starać się również dla dziecka, którego zachowanie wynikające z nasilonej nadpobudliwości czy zaburzeń emocjonalnych całkowicie uniemożliwia prowadzenie zajęć w systemie lekcyjnym.
Nie powinno się dopuścić do sytuacji, aby uczeń taki zdominował życie klasy, negatywnie wpływał na wszystko co się w niej dzieje, nadawał charakter wszystkim podejmowanym przez wychowawcę działaniom, kontrolował sytuację.
Nauczyciel nie może rażąco nierównomiernego rozdzielać swój czas i uwagę między dzieci w klasie.
Wyjściem z sytuacji - po wyczerpaniu wszystkich innych dostępnych form pomocy - może być nauczanie indywidualne. Trzeba oczywiście rozważyć wszystkie za i przeciw.

Plusy nauczania indywidualnego

  • Dziecko zdecydowanie więcej się nauczy i będzie miało lepsze stopnie.
  • Możliwa stanie się normalna praca w zespole klasowym.
  • Ustaną często pojawiające się uzasadnione pretensje rodziców dzieci uczęszczających do klasy, w której większość czasu wychowawca poświęcał na dyscyplinowanie jednego ucznia.
  • Wzrośnie bezpieczeństwo dzieci narażonych dotychczas na jego nieprzewidywalne zachowania.

Minusy nauczania indywidualnego

  • Tylko kilka godzin nauki tygodniowo ( w szkole podstawowej klasy I - III 6 do 8 godzin, klasy IV - VI 8 do 10 godzin ) - zapewnienie dziecku opieki w pozostałym czasie często pociąga za sobą konieczność radykalnych zmian w życiu rodziny.
  • Pozbawienie dziecka szansy uczenia się zasad współżycia z innymi, rozumienia sytuacji społecznych, współdziałania, podporządkowania się zasadom. Można starać się temu zapobiec przez włączanie ucznia w życie szkoły wszędzie tam, gdzie będzie to możliwe, a nawet prowadząc nauczanie indywidualne w szkole.
Warto zaznaczyć, że najnowsze rozporządzenie nie zakazuje co prawda wprost uczestnictwa dzieci z nauczaniem indywidualnym w lekcjach z innymi dziećmi, lecz precyzyjnie określa jednak, w jakich okolicznościach może odbywać się integracja takich uczniów:
§ 10. 1. Dzieciom i młodzieży objętym indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym lub indywidualnym nauczaniem, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub szkoły, w celu ich integracji ze środowiskiem i zapewnienia im pełnego osobowego rozwoju, dyrektor, w miarę posiadanych możliwości, z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu oraz aktualnego stanu zdrowia dziecka lub ucznia, organizuje różne formy uczestniczenia dziecka lub ucznia w życiu przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub szkoły. Dyrektor w szczególności umożliwia udział w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, uroczystościach i imprezach przedszkolnych lub szkolnych.




Myśli o wychowaniu
Rośliny uszlachetnia się przez uprawę, ludzi przez wychowanie.
Jan Jakub Rousseau
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
Brak artykułów
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

25/09/2016
Stanowisko małopolskiego kuratora oświaty zdecydowanie bardziej mi się podoba
23/09/2016
A więc każde KO rządzi się swoimi prawami, można? można!
23/09/2016
A może tak Angryhttp://www.kurator
ium.szczecin.pl/in
dex.php/nauczyciel
e-i-dyrektorzy/176
2-komunikat-w-spra
wie-pracy-nauczyci
eli-w-sytuacji-lik
widacji-obowiazku-
prowadzenia-zajec-
w-ramach-tzw-godzi
n-kar
23/09/2016
Ile dostajecie na rękę za godzinę ponadwymiarową rewalidacji i kiedy. Nie moge znaleźć nigdzie na ten temat info. Wink
23/09/2016
22/09/2016
Żaden nauczyciel nie straci pracy. Każdy znajdzie zatrudnienie. Tylko, że niektórzy w......Biedronce.
22/09/2016
Nie przez pomysły, tylko przez niż Sad według mistrzyni pomysłów Sad
22/09/2016
A o jakiej nadziei piszecie? Ja też nie mogę na nią patrzeć Sad i jej słuchać Sad Przez te pomysły tracę pracę...
22/09/2016
Nie mogę jej słuchać. To ponad moje nerwy. Już wolę tę moją kontrolę finansową.
22/09/2016
Agnieszka, u mnie co roku piszą w oddzielnej sali.
22/09/2016
aaa, taka nadzieja... to sr...ł ją pies
22/09/2016
między 13:40 a 14:00 minutą
22/09/2016
w której minucie?
22/09/2016
http://videosejm..
..-2016-roku
13:40 - jest nadzieja
22/09/2016
Kochani, mam pytanie... Czy dobrze rozumiem, że w tym roku uczniowie z przedłużonym czasem muszą pisać egzamin gimnazjalny w oddzielnej sali?
20/09/2016
studia podyplomowe dla pedagogów w sląskim co proponujecie i jak można je dofinansować, ?
Ina
19/09/2016
Gdzie mogę znaleźć podstawa prawna do programu profilaktyki szkoły?
19/09/2016
reszta, Kazimierz nie chce robić dobrej zmiany a łatać dziury. Przeczytałam ze zrozumieniem (przynajmniej mam taką nadzieję) Jego poniższy wpis i tak mi wyszło Wink
19/09/2016
blamag, musi przyznać. Zalecenia z orzeczenia muszą być realizowane, co też wynika z rozp. o ramówkach
19/09/2016
nie!!! dosyć dobrej zmiany! mogę 6 godz. dziennie "odśwież - usuń, odśwież - usuń..." nie zmianiamy
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png subwencje
bullet.png dodatkowa h - baza p...
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png zajęcia rewalidacyjne
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1162]
bullet.png petycja- wysyłamy... [563]
bullet.png godziny pedagoga ... [511]
bullet.png zatrudnienie peda... [470]
bullet.png śmiech to zdrowie [459]


15,069,239 Unikalnych wizyt